Isnin, Oktober 25

MaSaLaH = UjiAn ...

Masalah?????
masalah..masalah...masalah...
benda itu sering berkunjung tiba dalam kehidupan kita..
aku x suka masalah..sebab bukan senang aku nak atasinya..
bnyak msalah...duit, study, kawan, lawan, kegagalan,
dan sume yang berkaitan dngan hidop aku,
mesti ada msalah yang menumpang..

Tapi..jika aku teliti balik, tak ada manusia kat atas dunia ni
yang tak ada masalah...cuma bergantung pada diri masing-masing cara
untuk mengatasi dan adapt dengan masalah masing-masing. Lain orang lain
cara... ada sesetengah orang bila dapat masalah terus mengeluh dan berputus asa
seolah-olah tiada jalan penyelesaian.. tapi aku kagum akan sesetengah orang pula
masalah yang menimpanya lagi membakar semangatnya untk terus berusaha dan pandai
untuk adapt dengan masalahnya...

Masalah ni boleh dikategorikan sebagai ujian jika kita berbalik kepada agama kita.
Ujian...datang dan pergi. ujian ni juga suatu anugerah. Bukan saja-saja tuhan nak
bagi ujian pada hambaNya melainkan untuk menghapuskan dosa-dosa yang lalu sekiranya
ujian tersebut dilalui dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Bagi sesetengah manusia yang jauh lalai daripada Tuhan, ujian ni diberi supaya kita ingat balik akan siapa Pencipta kita..
ye la..bila je dapat masalah, msti akan terkeluar daripada mulut kita, YA ALLAHHHH......

Ujian adalah guru kita yang tidak bercakap, tetapi ia sangat mengajar dan mendidik. Ujian terkecil apalagi terbesar adalah takdir daripada Allah. Yang mempunyai maksud tertntu. Tapi kerana jahilnya kita, apabila ditimpa ujian samada secara langsung dari Allah atau melalui orang lain, kita mula melatah dan cepat gelabah. Kita mula merasakan bahawa Allah tidak adil, sengaja hendak menyusahkan kita. Atau kita menyalahkan orang yang mendatangkan ujian tersebut. Hati berdendam malahan buruk sangka pada Allah yang mendatangkan ujian itu.

Allah Maha Pengasih, jauh sekali Allah takdirkan ujian hanya untuk menyusahkan hamba-Nya.Ujian sebenarnya melatih kita untuk Sabar, redha, tawakkal, baik sangka, mengakui diri sebagai hamba yang lemah, mendekatkan diri dengan Allah, harapkan pertolongan Allah, merasai dunia hanya nikmat sementara dan sebagainya. Berasa diri berdosa adalah juga sifat terpuji. Sebab itu bagi orang yang sudah banyak melakukan dosa atau lalai daripada mengingati Allah, maka Allah datangkan ujian kesusahan kepadanya. Supaya hamba-Nya tadi tidak tenggelam dalam dosa dan noda. Kadangkala Allah dedahkan dosa yang dilakukan hingga ramai orang tahu. Bukan untuk menghinakan kita tetapi untuk memberi ingatan supaya kita bertaubat. Dan tidak meneruskan perbuatan dosa itu.. Apa yang aku coretkan bukannya bermaksud aku ni alim ataupun sentiasa bersabar dgan ujian ni. Bahkan aku ni pun jahil juga. Setiap manusia mesti melakukan kesilapan tapi kadang-kadang kita juga perlu untuk muhasabah diri sama ada ujian yang diturunkan kepada kita mendekatkan @ menjauhkan kita dari Allah.....

Tiada ulasan: