Selasa, November 2

SeBuaH KeLuaRGa BaHaGia....

Tadi aku terbaca satu kisah yg diceritakan oleh salah seorang sahabatku dalam blog beliau, beliau menceritakan kisah beliau dngan ibunya..terharu sngat bila aku membacanya.. begitulah kasih seorg ibu.. apa yang menariknya, kisahnya ada persamaan dngan aku, persamaanya bila tiap2 kali nak blik kg, ibuku juga lah yg paling sibuk nak uruskan itu, uruskan ini, macam nak organize kenduri kawin pulak..:) tiap kali aku balik, ibuku akan masak mkanan yg sedap2.tambahan plak aku satu2nya anak lelakinya..syg lbih skit..jauh di sudut hatinya, dia xnak hampakan aku yg smemangnya jarang blik bercuti..tp semua tu hnya tinggal kenangan abadi sekrg..aku tahu ibuku pasti bahagia di sana.. Tuhan lebih menyayanginya... :)

my mum & dad..
           
kini tumpuanku hanyalah kat ayahku..ayahku ni seorang yang pendiam dan tenang orangnya.. tapi bila dia marah,fuhh, tuhan je yg tahu. mungkin dia xnak anaknya tngok dia bersedih.. "nain, bila dapat cuti?" itulah pertnyaan ayah aku setiap kali aku menelefonnya,,huhu.. tp kadang2 bila aku blik kg, bila ada saudara-maranya yg datang menjenguknya, dia pasti akan menangis..teramat susah utk aku lihat ayahku menangis sbnarnya, tp kadang2 bila dia terlampau sedih,xdpat than perasaannya, dia pasti mngeluarkan airmata..aku cuma nak gembirakan ayahku je sekarang, pasti ayahku sunyi sekarang, tambahan pula dia tinggal bersendiri je kat umah..kesian aku tngok dia..hnya doa dapat anakmu ini krimkan semoga ayahku sentiasa kuat semangat.. insyallah..

kakakku

kak ti (mak long)

kakak aku yg sulong ni mmg tabah orangnya, dah berkahwin dan ada 7 org anak.. aku sgt2 kagum dngan kakak sulongku ni sebab dia x pernah hidup senang.walaupun begitu, dia sentiasa tersenyum dan tabah menghadapi hidupnya bersama suami dan anak-anak.. selepas tamat je tingktan 3, kakak sulong aku terus kahwin sebab famili aku susah sangat waktu tu, x dpat nak bantu kakak aku sambung belajar.. kakakku yg ni pandai orgnya, tapi syang..jodohnya sampai awal..tp yang agak melucukan, waktu ibuku mengandungkan aku, kakakku ini turut mnengandungkan anaknya yang sulong.. :) aku sentiasa kagum, walau apa yg melanda keluarga beliau, beliau cukup tenang dan jarang aku tngok dia bersedih,walau hdup susah pun dia tetap bahagia dan gembira.. ini yg membuatkan aku fikir kekayaan xsmestinya buat org bhagia.... beliaulah sumber inspirasiku..

kak nu (mak ngah)

kakakku yang kedua ini pula sngat kelakar orangnya..dia suka sngt mngusik kami adik beradik..mungkin perngai aku yg suka usik org ni pun dapat dari dia..lpas tamat form 3 dia pun trut berhenti sekolah dan trus bekrja kat seremban..bkan ape, kluarga kami susah sngt waktu tu..kesian akak aku trpaksa berkorban..sekarang ni dia ada 3 org anak dan menetap di seremban.tiap2 kali dapat weekend aku msti pergi umah dia..tapi aku prasan, sjak ibuku mninggal, kakakku ni dah x mcam dulu lg.. tambahn pula kakakku yg ni sedang sakit.. pernah sekali dia menelefon aku, dia menangis mngadu masalhnya..aku nak je trut mnangis tp aku than je xnak dia lg sedih coz kakakku yg inilah yg pling sensitif dan mudah mnangis.. hidup dia sekeluarga pun sederhana je, x susah & x senang..
saayg akak..

kak sa (mak cik)

kakakku yg ketiga ni pulak cool je orgnya..dia la yg pling garang. aku asyik kna mrah dngan dia jew..
tapi dia la yg paling bnyak berkorban untuk aku.hbis form 5 dia trus bkrja sbab nak bntu ringankan beban keluarga padahal dia layak utuk naik tngktan 6..sejak kami kehilangan ibu, dia la yg mngganti tmpat ibuku..apa yg membuat aku sedih bila aku cuba mngusiknya " kak, bila kak nak kawin?".. lantas apa yg dijawbnya " xpe la dik, kak tnggu dik hbis blaja dulu, bila dah dpat mkan gji, dpat kerja bolehla tlong famili, nnt kak tenangla skit, kak kna tolong kluarga kta dlu..."
itulh ayat yg kluar dr mulutnya..sedih aku mndgarnya..dia snggup korbankan msa dpan dia sbab nak tngok adik dia berjaya..sayg akak..

aku????
inilah diri aku sekarg....
aku bertekad bahawa aku akan cuba sedaya upaya aku untuk membahagiakan dan menggembirakan org di sekelilingku terutama keluarga ku..i luv mu family!!!!!

You don't choose your family.  They are God's gift to you, as you are to them.  ~Desmond Tutu








3 ulasan:

hasfyeirah berkata...

really touching with ur story...xsgka...moga apa yg dihajati tercapai

Nain Muhamed berkata...

tq..insyallah...

Tanpa Nama berkata...

subhanallah.......

maaf untuk dbgtau...

mengalir airmata bila bace semua post2 anta dlm ni.....

byk pengajaran yg boleh dambil....

erm....kisah hdp anta ada persaman dgn ana...

ape pom thanks...

teruskan perjuangan mu wahai sahabat...

jadilah anta tentera mukmin..yg sentiasa berpegang dgn sbenar2 iman...

stinggi mana jawatan kita d dunia...hanya amalan yg selari dgn syurga shj akn d trima pakai untk ke syurga..

f...