Ahad, Jun 12

READY TO ACT....

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera....

Pada post kali ini saya nak bercerita tntg pengalaman yang amat berharga bagi saya sepanjang hujung minggu lepas di mana saya terlibat dengan program kemasyarakatan ke rumah anak-anak yatim An-Nur Maisarah yang bertempat di Chemor, Perak.
Program ini berlangsung selama 2 hari iaitu Sabtu dan Ahad (11/6-12/6). Program ini dianjurkan oleh persatuan Islamic Relief Malaysia (IRM) dgn kerjasama HEPA.

Seramai 6 org Pegawai Kadet yg terlibat sbg ko-ordinator bersama-sama saya iaitu saya, Farhan, Rafizul, Kamil, Nadzi dan Azizi serta bersama-sama16 pelajar awam yg lain sbg fasilitator. Namun begitu kami dipecahkan kpada dua rumah anak2 yatim yg berlainan dimana saya, Farhan dan Rafizul ke Chemor manakala Kamil, Nadzi, dan Azizi ke Gopeng.

Seawal jam 7.30pagi kami berkumpul di Bangunan Bestari utk mnunggu van UPNM yg akan mmbawa kami ke tmpat kami masing2.

 
berkumpul di dewan bestari


Pada jam 8.30pg, kami mula bertolak ke tempat kami diiringi oleh pegawai pengiring UPNM dari bhgn HEPA iaitu Pn. Faizah dan En. Rizal. Kami kemudiannya berhenti di kawasan rehat dan rawat Daerh Rawang di mana kami akan bertemu dan berkumpul dgn pihak IRM disini. Sementara menunggu, apa lagi, breakfast la dan beli apa2 yg patut utk dimkan… 4 jam perjalan beb ke perak..jauh tu…huhuhu

      .

posing sket
 

syam dan ikhwan


pa'an dan kak faezah
en. rizal dgn pegawai dari IRM, Pak Lang




Kak Emi...dia bkal g Vietnam
Selepas mngagihkan barang-barang di Rawang, kmi kmudiannya bertolak ke Perak.. stelah lbih krg 3 jam prjalanan, kmi kmudian smpai ke tmpat kami msing2 dan kumpulan saya tiba di Chemor lbih kurg jam 12.30TNGAHRI… Setibanya disana, kami disambut dgn penuh mriah oleh warga rumah anak2 yatim an-Nur Maisarah terutama sekali oleh Bonda mereka dimana kami panggil Ibu serta penyelia rumah tersebut, Ustaz.
Ibu dan Kak Faizah (gambar atas)...lawa kan.
Pak Lang dan Ustaz (gambar bawah)
  
                       
warga An-Nur Maisarah

Smpai saja kat sane, kami trus solat Zohor berjemaah dan smentara mnunggu aktiviti pertama smpat kami berborak suai kenal kat surau..pastu apa lg, mkan la…lapar sgt..haha



suai kenal


mesra jugak adik2 ni..


2pm...Sekarang, tiba masa untuk aktiviti pertama iaitu ice breaking… utk sesi ini, pa’an yang handle dimana kami akan buat satu bulatan dan pa’an berada di tngah smbil pegang bola..siapa yg pa’an bagi bola tersebut akn perkenalkan nama dan trademark masing2…nak tahu trademark saya tak?…haha.rahsiaaaa……ok la, saya bg hint skit k…kenal dafi x???



 


 


 




Selepas itu, kami dipecahkan kpada 5 kumpulan kecil dimana satu kumpulan mngandungi 2-3 org fasilitator..pastu, kami kena create nama kumpulan beserta cheers kumpulan masing2 dan kami siap kena wat persembahan lg sbgai salah satu cara utk bekerjasama..nama kumpulan saya adalah Ten-Ten, sesuaila dgn kumpulan saya yang mngandungi kanak-kanak budak sekolah…nasib baikla prangai saya sama mcam diorg,bleh gak masuk..hahahaaha.

my group, Ten-Ten....haha.sume budak-budak tp cute..baik punyer.


ni group pa'an, Drifter....group ni agak hambar..tngokla sape ketua dia..hahaha


ni plak group Rafizul, Chemor Gengster...bajet ganas konon..haha


dua lg group adalah group Cobra (acap) dan group Zombi Kg Pisang (Rosidi).... masing2 kena berusaha utk menang dan kalahkan lawan yg lain utk dpat hadiah...huhu..stelah selesai sesi ice-breaking secara kumpulan besar dan kecil, kami trus kpada Latihan Dalam Kumpulan 1 (LDK 1) yg diberi nama "dulu, kini dan masa depan" dimana adik2 ni perlu senaraikan dan tampal gambar2 dari suratkhabar tntg impian dan cita-cita mereka...

khusyuk adik2 ni...huhu
group Zombie Kg Pisang


group Rafizul
group Cobra


my group...Ten-Ten
group pa'an..Drifter

Lepas tu kami semua solat asar berjemaah,minum petang dan pada jam 5.30ptg kami smua brkumpul di padang utk sesi riadah…nak tau main prmainan ape x???haha…
ready to act
nama prmainan kami adalah galah panjang a.k.a toi dan prmainan bola bayang a.k.a bola beracun... seronok tngok budak2 ni happy...

              
sblum prmainan brmula...

pa'an la yg pling happy..haha

mengalah dgn budak2
abg dan kakak fasi pun mcm budak2...hahaha







Malam tu plak ada buat tahlil ringkas dan mkan2 skit…makan nasi + sup + kerang + ikan masak merah + air asam….tp saya mkan xabis pun.pedas sgt..huhu



                  


beratur amik mkanan
         


amar dan ijat
waktu makan..lalalalala



 




Lepas makan malam, kmi terus mulakan aktiviti sterusnya iaitu tyangn video dan ajar adik2 ni buat jadual yg betul dan bagi tips la skit…tp group saya bnyak main la..budak2 kan..huhu

tayangn video dan motivasi


adik zulfaqar meluahkn prasaan


buat jadual..adik danny yg nakal
 keesokan pg plak kena bngun kol 0530 utk solat subuh berjemaah, motivasi pagi dan sarapan....bkan main susah nak kejut adik2 ni...siap dgn abg fasi pun ngntuk gak..isk3
menggeliat dik2 ni nak bngun..huhu



surau


adik danny




sume muka ngantuk je..


abg fasi pun same..isk3
breakfast time...



motivasi oleh Pak Lang


 lepas breakfast, kami truskan dgn program terakhir iaitu mmbri nasihat dan harapan kepada adik-adik ni semua..sbb sudah tibanya masa utk kami berpisah.. kami brkumpul by group dan msing2 mluahkan perasaan dan harapan mreka..jdi pakar motivasi jap..haha
my group..tenten


post motem..ucapan time kasih




ustaz rafizul bg ceramah...huhu









seterusnya adalah aktiviti terakhir iaitu aktiviti pnyampaian hadiah kepada kumpulan fasi dan adik-adik...jgn bmbg, sume dpat hadiah, tp group saya dpat hadiah lebih sbb group pling popular kan..haha












budak2 mcam ni la...haha


juara keseluruhan....kih3



setiap pertemuan msti ada prpisahan, bgitu juga yg trjadi kpada kami. walaupun baru 2 hari kenal tp hbungan kami da mcam adik-beradik da.siap tido satu dorm lg..huhu. adik-adik ni mmg x segan brkongsi masalah dan luahan hati mereka. itu yg mmbuatkan saya kagum dgn adik2 ni..






kenangan di rumah An-Nur Maisarah ni xkan kami lupakan smpai bila2 dan saya post ni sbgai bukti dan ingatan drpada kami kepada adik-adik ni... semoga adik-adik ni dan sumua yg senasib dgn mereka sentiasa berada di bawah lindungan Allah... I will miss them.. :)






tiada apa yg lbih menggembirakan saya melainkan saya dpat mnggembirakan org2 di sekeliling saya apatah lg warga an-nur Maisarah...Wassalam.







































2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

well done:)

far-race berkata...

gi xajak! weeekkk....!!!!!!!!!